PABLO BONEU
Pablo Boneu (Argentina, 1969) is an artist whose activity is heterogeneous and, although his training is self-taught, for some time he studied astronomy and film at the National University of Córdoba, Argentina. Since the early 90's he has made numerous unconventional productions linked to photography, design and video; also generating fictional texts and numerous public art actions. This variety of proposals does not mean that his work lacks a clear stylistic line. Beyond its formal manifestation, there is a common element that links them, a line of force that runs through their entire production like a hidden vector, like an identity that does not fully recognize itself and that is the idea of procedure: more than filming , photographing, drawing or writing, Boneu invents structures; a very particular class of structures, which are both closed and open. Closed because they have rigorous internal coherence and open because they can proliferate indefinitely. In this way, two critical impulses are combined in his work: on the one hand, that of production as a serial repetition of the same object and, on the other, the traditional idea of a work of art as an artisanal fetish. The tension thus caused by this double criticism is visible in all his productions, and shapes what could be called, more than a style, a Boneu world, his own way of making art and being an artist. His exhibitions include Burke & Hare, Asesinos (Centro Cultural Recoleta, Bs. As., Argentina), The Aesthetics of Omission (Institute of Ibero-American Cooperation, Cba. Argentina), Intercomics (Centro de la Imagen, Mexico City) , Instructions to destroy Money (Hilario Galguera Gallery, Mexico City), Visible and Invisible (Blanca Gallery Berlin, Madrid, Spain), Chimera (Babel Gallery, Sao Pablo, Brazil), Crowds, Individuals and other illusions (Terreno Baldío Gallery, Mexico City), among others.
--
Pablo Boneu (Córdoba, Argentina, 1969) es un artista cuya actividad es heterogénea y, aunque su formación es autodidacta, durante algún tiempo cursó estudios de astronomía y de cine en la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Desde principios de los años 90 ha realizado numerosas producciones no convencionales ligadas a la fotografía, el diseño y el video; generando también textos de ficción y numerosas acciones de arte público. Esta variedad de propuestas no significa que su trabajo carezca de una línea estilística clara. Más allá de su manifestación formal, hay un elemento común que los vincula, una línea de fuerza que recorre toda su producción como un vector oculto, como una identidad que no termina de reconocerse a sí misma y es la idea de procedimiento: más que filmar, fotografiar, dibujar o escribir, Boneu inventa estructuras; una clase muy particular de estructuras, que son a la vez cerradas y abiertas. Cerradas porque tienen una coherencia interna rigurosa y abiertas porque pueden proliferar indefinidamente. De esta manera, en su obra se conjugan dos impulsos críticos: por un lado, el de producción como repetición serial de un mismo objeto y, por el otro, la idea tradicional de obra de arte como fetiche artesanal. La tensión así originada por esa doble crítica es visible en todas sus producciones, y configura lo que podría llamarse, más que un estilo, un mundo Boneu, una manera propia de hacer arte y de ser artista. Entre sus exposiciones destacan, Burke & Hare, Asesinos (Centro Cultural Recoleta, Bs. As., Argentina), La estética de la Omisión (Instituto de Cooperación Iberoamericana, Cba. Argentina), Intercomics (Centro de la Imagen, Ciudad de México), Instrucciones para destruir Dinero (Galería Hilario Galguera, Ciudad de México), Visibles e Invisibles (Galería Blanca Berlín, Madrid, España), Quimera (Galería de Babel, Sao Pablo, Brasil), Multitudes, Individuos y otras ilusiones (Galería Terreno Baldío, Ciudad de México), entre otras.