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LANISE HOWARD
(Artist exhibited in collaboration with MONTI8)
Lanise Howard (Los Angeles, CA, 1993) is interested in the creation of an analogous world, where hidden stories, personal allegories, and various periods of time merge. Her work ranges from portraiture to large allegorical figurative paintings. It often lies in-between differing states of being. Howard aims to create new spaces through paint, where the viewer can become transported. In this creation of an analogous world; she was originally interested in re writing a narrative where black figures were thriving and meeting new challenges, as though they were chameleons, ebbing and changing with every new obstacle. Therefore, the thinking was that this place would be a space of new possibility. The idea of change then became an element of the work. Her work often presents ideas and tries to offer answers, through engagement and inquiry. She is primarily interested in the figure and landscape. Elements of realism and abstraction juxtapose against each other. In this sense, the artist is constantly searching for the tangible and the intangible. This push and pull she's continually grappling with, constructing it through paint, and rendering it through the use of the inner and outer spaces; in order to offer a peak into the in between, beyond what we can usually see. Domestic scenes coverage with surreal landscapes, creating new ways of viewing. The placement of the subjects can be angular at times, with nods to historical painting compositions and sculpture. Flora and fauna can configure in ways not usually deemed agreeable. Recently, there has been a push with experimentation of color and composition. Reoccurring narratives, such as the after life, ancestral realm and acts of honoring those before us, have become a highlight. The Archetype of black female beauty, the idea of the divine feminine and the “Diva” have as well been new narratives that Howard's been exploring. Certain works are held more concretely in this reality, while others rest more within the dreamed space. In the investigation of using these methods, she is reaching towards this space of the in-between and the analogous, finding ways to help construct its materiality.
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Lanise Howard (Los Ángeles, 1993) está interesada en la creación de un mundo análogo, donde se fusionan historias ocultas, alegorías personales y diversos períodos de tiempo. Su obra abarca desde retratos hasta grandes pinturas figurativas alegóricas. A menudo se encuentra entre diferentes estados del ser. Howard pretende crear nuevos espacios a través de la pintura, donde el espectador pueda transportarse. En esta creación de un mundo análogo; originalmente estaba interesada en reescribir una narrativa en la que figuras afro-americanas prosperaran y enfrentaran nuevos desafíos, como si fueran camaleones, menguando y cambiando con cada nuevo obstáculo. Por lo tanto, el pensamiento fue que este lugar sería un espacio de nuevas posibilidades. La idea de transformación se convirtió, entonces, en un elemento del trabajo. Su trabajo a menudo presenta ideas e intenta ofrecer respuestas a través del compromiso y la investigación. Le interesa principalmente la figura y el paisaje. Elementos de realismo y abstracción se yuxtaponen entre sí. En este sentido, la artista busca constantemente lo tangible y lo intangible. Este tira y afloja con el que ella lucha continuamente, lo construye a través de la pintura y lo representa mediante el uso de los espacios interiores y exteriores; para ofrecer un pico en el medio, más allá de lo que normalmente podemos ver. Escenas domésticas se cubren con paisajes surrealistas, creando nuevas formas de mirar. La ubicación de los sujetos puede ser angular a veces, con guiños a composiciones de pintura y escultura históricas. La flora y la fauna pueden configurarse de maneras que normalmente no se consideran aceptables. Recientemente, ha descubierto un impulso en la experimentación del color y la composición. Las narrativas recurrentes, como la vida después de la muerte, el reino ancestral y los actos de honrar a quienes nos precedieron, se han convertido en un punto culminante. El arquetipo de la belleza femenina afro-americana, la idea de la divinidad femenina y la “diva” también han sido nuevas narrativas que Howard ha estado explorando con interés. Ciertas obras se mantienen más concretamente en esta realidad, mientras que otras descansan dentro del espacio onírico. En la investigación del uso de estos métodos, ella está alcanzando este espacio de lo intermedio y lo análogo, encontrando formas de ayudar a construir su materialidad.
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