• JASMINE CADENHEAD

    Jasmine Cadenhead (Canada, 1984) was born in Vancouver and is currently based in Mexico City. In her practice, her narratives have to do with human nature and the psyche, an influence she has because in addition to being an artist she is also a psychotherapist. By fusing psychology, art, and environmental studies, Jasmine offers an outlook laced with possibility and a reminder of the awe-inspiring setting humanity depends on. Cadenhead often lets the environment dictate the material she seeks to use as green, sustainable pigments. Currently she makes use of sources of jasmine pigments such as the Cochineal insect and Mayan indigo. Cadenhead also sources pigments from John Sabraw. John currently works with a team of scientists, artists, engineers and watershed specialists to intercept river pollution. The pigments used in this work are the heavy metal iron oxide extracted from river beds that have been converted into pigments. Once the pigments are extracted, Sabraw's team is returning clean, safe water to the stream, restoring aquatic life. Much of the work Jasmine produces seeks to explore the untapped potential of this unique material, where she develops new techniques and tools that are capable of subverting conventional painting or resin pouring techniques, introducing a dose of entropy into what is typically a controlled process. Chance is an essential element in her creative process, where the materials can simultaneously blend and resist each other.
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    Jasmine Cadenhead (Canadá, 1984) nació en Vancouver y actualmente radica en la Ciudad de México. En su práctica, sus narrativas tienen que ver con la naturaleza humana y la psiquis, influencia que tiene pues además de artista es psicoterapeuta. Al fusionar psicología, arte y estudios ambientales, Jasmine ofrece una perspectiva llena de posibilidades y un recordatorio del entorno impresionante del que depende la humanidad. Cadenhead a menudo deja que el medio ambiente dicte el material que busca utilizar como pigmentos vegetales y sostenibles. Actualmente hace uso de fuentes de pigmentos de jazmín como el insecto Cochinilla y el índigo maya. Cadenhead también obtiene pigmentos de John Sabraw. John trabaja actualmente con un equipo de científicos, artistas, ingenieros y especialistas en cuencas hidrográficas que trabajan para interceptar la contaminación de los ríos. Los pigmentos utilizados en este trabajo son el óxido de hierro de metal pesado extraído de los lechos de los ríos que han sido convertidos en pigmentos. Una vez que se extraen los pigmentos, el equipo de Sabraw está devolviendo el agua limpia y segura al arroyo, restaurando la vida acuática. Gran parte del trabajo que produce Jasmine busca explorar el potencial de este material único, desarrollando nuevas técnicas y herramientas que son capaces de subvertir las técnicas convencionales de pintura o vertido de resina, introduciendo una dosis de entropía en lo que suele ser un proceso controlado. El azar es un elemento esencial en su proceso creativo, donde los materiales pueden mezclarse y resistirse simultáneamente.

The Rorschach Sea Diptych I

Epoxy resin and natural pigments
123.5 x 93 cm
48.6 x 36.6 in
Framed
Unique
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The Rorschach Sea Diptych II

Epoxy resin and natural pigments
123.5 x 93 cm
48.6 x 36.6 in
Framed
Unique
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Untitled (Cube)

Epoxy resin, natural pigments, oak wood base and light bulb
34 x 34 x 30 cm
13.4 x 13.4 x 11.8 in
Unique
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